دفتر وکالت و مشاوره حقوقی پیمان پیکار پٌرسان

مطالب و دانستنیهای حقوقی
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
----------------------------------------------
آدرس دفتر صبح ها : کامیاران / خ مدرس / روبروی دادگستری
ساعات کار : از ساعت 9 الی 12 و 30
----------------------------------------------
بعد از ظهر ها : کامیاران / خ امام / مجتمع شاهو / طبقه دوم / واحد 2
از ساعت 15 الی 18
----------------------------------------------
مشاوره حقوقی با وقت قبلی
----------------------------------------------
تنظیم انواع لوایح ، دادخواست و شکواییه - تنظیم انواع قرارداد
بایگانی
جمعه, ۱۹ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۲۲ ب.ظ

نفقه عده وفات

مادة 1110ق.م. قبل از اصلاحی سال 1381، بیان می‌کرد: در عدّة وفات، زن حق نفقهندارد و این اطلاق باعث می‌شد، ناگزیر زن حامل را نیز در مدت حمل یا عدّه، مستحقنفقه ندانیم. اما، این ماده در آن سال اصلاح و ماده مزبور مقرر نمود: در ایام عدّة وفات، مخارج زندگی زوجه عندالمطالبه از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهده آنان است (در صورت عدم پرداخت) تأمین می‌گردد. بنابراین، وفق مفاد ماده 1154ق.م.، در ایّام عدّة وفات که چهار ماه و ده روز است، مگر اینکه زن حامل باشد که در این صورت عدّة وفات تا موقع وضع حمل است (مشروط بر اینکه فاصلة بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد. والا مدت عدّه همان چهار ماه و ده روز خواهد بود)، مخارج زندگی زوجه که در حکم نفقه است، تأمین می‌گردد.

یعنی در صورت عدم پرداخت مخارج زندگی‌ زنی که شوهرش فوت نموده است، مخارج زندگی‌اش در مدت عدّه، از محل اموال نزدیکان شوهر متوفی که بایستی نفقه را بپردازند، تأمین می‌شود.

بدین ترتیب، ظاهراً زن حامل نیز از نفقه برخوردار خواهدشد. زیرا، از جمع ماده 1110 قانون مدنی و ماده 1154 آن نتیجه‌ای که گرفته می‌شود این است که در مدت عدّه وفات که چهار ماه و ده روز است و اگر زن حامل باشد تا وضع حمل خواهد بود (مشروط بر اینکه فاصلة بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد)، زن حامل در مدت حمل و عدّه، استحقاق نفقه خواهد داشت.

در مورد نفقه ، زن حامل در مدت عدّه وفات، گفته‌اند، قول مشهور آن است که زن حامل در مدت عدّه وفات مستحق نفقه نمی‌باشد و قول دیگر که شیخ و پیروان او می‌باشد، بر آن است که نفقه حامل در مدت عدّه برای حمل (جنین) و بدین جهت زن حامل در مدت عدّه وفات مستحق نفقه خواهد بود .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۹
پیمان پیکار

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.